وضعیت و مشکلات خانواده‌های تایلندی و راهبردهای دولت در قبال آنها

خانواده بنیادی ترین نهاد جامعه است که در خدمت شکل دادن و اصلاح انسانیت انسان است.و با پرورش و محبت و سخاوت و کمک به یکدیگر و پرورش اخلاق و ارزش گذاری فرهنگ جامعه را به اعضای خانواده منتقل می کند تا فردی با کیفیت و آماده انجام کار سخت و خلاقانه باشد و نیروی مهمی برای پیشرفت بیشتر جامعه و ملت باشد.بنابراین خانواده مهمترین و تأثیرگذارترین نهاد در زندگی هر فرد است.

خانواده بنیادی ترین نهاد جامعه است که در خدمت شکل دادن و اصلاح انسانیت انسان است.و با پرورش و محبت و سخاوت و کمک به یکدیگر و پرورش اخلاق و ارزش گذاری فرهنگ جامعه را به اعضای خانواده منتقل می کند تا فردی با کیفیت و آماده انجام کار سخت و خلاقانه باشد و نیروی مهمی برای پیشرفت بیشتر جامعه و ملت باشد.بنابراین خانواده مهمترین و تأثیرگذارترین نهاد در زندگی هر فرد است.

۱. وضعیت خانوادگی تایلند

آمار مربوط به  خانواده در تایلند  محدود و قدیمی است، اما به هر حال اطلاعات در باره وضعیت و مشکلات خانواده جمع آوری شده و توسط آژانس‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است که به طور خلاصه به شرح زیر است:  

(۱) تغییر سبک زندگی: خانواده‌های تایلندی از خانواده‌های پرجمعیت به خانواده‌های کم جمعیت تغییر کرده است. در گذشته، تعداد خانواده‌های پرجمعیتی که پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و سایر اقوام در آن زندگی می‌کردند از ۵۶.۹ درصد در سال ۱۹۹۹ به ۵۶.۱ در سال ۲۰۰۰ کاهش یافت .و تعداد خانواده‌هایی که تنها زن و شوهر و فرزند دارند از ۳۱.۳ درصد در سال ۱۹۹۹ به ۳۱.۶ در سال ۲۰۰۰ و ۳۲.۱ در سال ۲۰۰۲ افزایش یافته است.[۱]

(۲)  ​​اندازه خانواده از ۴.۴ نفر در هر خانوار در سال ۱۹۹۰ به ۳.۹ نفر در هر خانوار در سال ۲۰۰۰ و ۳.۵ نفر در هر خانوار در سال ۲۰۰۲ کاهش یافته است.[۲]

(۳) تعداد ازدواج از ۲۶.۶ زوج به ازای هر ۱۰۰۰ خانوار در سال ۱۹۹۶ به ۱۹.۸ زوج در هر ۱۰۰۰ خانوار در سال ۱۹۹۸ و ۱۸.۶ زوج در هر ۱۰۰۰ خانوار در سال ۲۰۰۱ کاهش یافت.  در همین حال، تعداد طلاق از ۳.۴۵ زوج به ازای هر ۱۰۰۰ خانوار در سال ۱۹۹۶ به ۴.۳۶ زوج در هر ۱۰۰۰ خانوار در سال ۲۰۰۱ افزایش یافته است، به ویژه خانواده‌های بانکوک و اطراف آن که بالاترین میزان طلاق را دارند.[۳]

(۴) تعداد زنانی که بیوه می شوند و مادر مجرد می شوند در سال ۲۰۰۰ ۲۰.۲ درصد افزایش یافته است (آمار از سازمان ملی مسکن ۲۰۰۰).

(۵) تعداد افراد مسن افزایش یافته است، در سال ۲۰۰۲، ۵۹۹۰ سالمند در جمعیت ۱۰۰۰۰۰۰ نفر وجود داشت و در سال ۲۰۰۳ به ۶۱۷۱ نفر در جمعیت ۱۰۰۰۰۰۰ نفر افزایش یافت[۴]

 (۶) رفاه خانواده رو به کاهش است، یعنی قبل از بحران اقتصادی، شاخص رفاه خانواده ۶۸.۴۸ درصد بود، در طول بحران به ۶۶.۸۹ درصد، پس از بحران به ۶۳.۳۵ درصد کاهش یافت و در سال ۲۰۰۱ به کاهش ادامه داد. ۲۰۰۲ به ترتیب به ۶۲.۹۲% و ۶۲.۲۱ رسید.  شاخص روابط گرم خانواده از ۷۵.۷۸ درصد در دوران بحران اقتصادی به ۶۹.۴۱ درصد در دوره پس از بحران کاهش یافت. و به طور مستمر در سال‌های ۲۰۰۱-۲۰۰۲ به ۶۷.۴۹ درصد کاهش یافت.[۵]

۲. مشکلات خانوادگی

خانواده‌های امروزی تایلندی با تغییراتی مواجه هستند که تحت تاثیر عوامل داخلی و خارجی قرار دارند. مانند عوامل اجتماع و اقتصادی و محیط زیست و پیشرفت تکنولوژی.

مشکلات مختلفی که در خانواده‌های تایلندی رخ می دهد را می توان به شرح زیر خلاصه کرد:

(۱) فقر: فقر و بحران‌های اقتصادی باعث شده است که بسیاری از خانواده‌ها از نظر اقتصادی بیشترین آسیب را متحمل شوند که مستقیماً بر شغل و درآمد آنها تأثیر می گذارد. سرپرست خانواده شغل خود را از دست می‌دهد و در نتیجه خانواده به ویژه کسانی که در کارخانجات صنعتی کار می کنند کمبود درآمد دارد.

(۲) مشکلات اعتیاد به مواد مخدر که بیشتر در بین نوجوانان ۲۴-۱۵ ساله اعم از زن و مرد می‌باشد. و علت اصلی مشکلات اعتیاد به مواد مخدر ناشی از مشکلات خانوادگی است .

(۳) مشکل عفونت ایدز: رفتار پرخطر مردم تایلند منجر به عفونت و مرگ ناشی از ایدز می‌شوند که اعضای خانواده را هم مبتلا می کند. هنگامی که والدین مبتلا می شوند و می‌میرند، کودکانی آنها یتیم می‌شوند.

(۴) مشکل خشونت خانگی: خشونت علیه کودکان و زنان در خانواده رو به افزایش است. علت بیشتر آن بی مسئولیتی خانواده مرد و یا گاهی مستی، استفاده از مواد مخدر است که باعث دعوا و حملات جسمی و روحی می‌شود.

۳. سیاست‌ها و راهبردهای دولت در توسعه و رشد نهاد خانواده

سیاستها و راهبردهای توسعه و رشد نهاد خانواده از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ از طرف دفتر امور زنان و نهادهای خانواده که تحت نظارت وزارت توسعه اجتماعی و امنیت انسانی[۶] می‌باشد، به شرح زیر است:

۳.۱- معنی خانواده: خانواده گروهی از افراد هستند که با هم پیوند می خورند و زندگی خود را به عنوان یک نهاد و پایه و اساس زندگی قرار می‌دهند.

۳.۲- چشم انداز در مورد خانواده از دفتر امور زنان و موسسه خانواده

۳.۲.۱-  خانواده‌های تایلندی باید پایدار و قوی باشند. خانواده تایلندی باید مایه شادی و آرامش باشد و باید منشأ ساختن و پرورش یک انسان کامل با پتانسیل کامل، اخلاق و قدرت جامعه باشد.

۳.۲.۲-  خانواده‌های تایلندی باید در حفاظت، کمک و رشد شخصیت کودکان و جوانان نقش داشته باشند تا کودکان و جوانان بتوانند مسئولیت کامل خود و جوامع خود را بر عهده بگیرند.

۳.۲.۳-  خانواده‌های تایلندی باید متکی به خود باشند، اعضا به حقوق یکدیگر احترام بگذارند و  زندگی مشترک با عشق و درک داشته باشند.

۳.۲.۴ - خانواده‌های تایلندی باید بدانند که چگونه فرهنگ خوب جامعه تایلند را حفظ کرده و به ارث ببرند و قادر به سازگاری با تغییرات سریع جامعه جهانی باشند.

۳.۳ - ماموریت دولت و همه سازمان‌های مربوطه باید:

  ۳.۳.۱ - اهمیت دادن و ایجاد آگاهی همگانی برای توسعه نهادهای خانواده به ویژه کودکان و جوانان. از عواملی که باعث خراب شدن خانواده می‌شود، جلوگیری می کنند و از خانواده‌های دارای مشکلات محافظت کنند.

  ۳.۳.۲ - حمایت از منابع و توسعه مکانیسم‌های سازمانی و پرسنلی برای توسعه نهادهای خانواده

  ۳.۳.۳ توسعه و انتشار قوانین و دانش خانواده

۳.۴- راهبردها

راهبردهای توسعه یک نهاد خانواده که تمام ابعاد مرتبط به خانواده را در بر می گیرد، باید چهار دستورالعمل استراتژیک اصلی را به شرح زیر انجام نمایند:

۱. استراتژی برای توسعه بالقوه خانواده

۳. استراتژی برای ایجاد یک سیستم مدیریت جهت حمایت از استحکام خانواده

۲. راهبردهای ایجاد امنیت اجتماعی برای خانواده‌ها

۴. استراتژی  برای ایجاد حمایت از شبکه‌های اجتماعی برای توسعه خانواده

۱. استراتژی برای توسعه بالقوه خانواده

۱-۱. استراتژی آموزشی برای رشد خانواده

۱. ارائه کلیه اشکال آموزش خانوادگی، چه در داخل و چه در خارج از سیستم مدرسه، از جمله آموزش مناسب و مستمر غیررسمی در طول زندگی.

۲. آموزش برای مردم برای آمادگی قبل از تشکیل خانواده، به ویژه قبل از ازدواج و برای زوج‌های متاهل و برای تنظیم زندگی خانوادگی.

۳. ارائه آموزش برای افزایش و توسعه مهارت‌های ارتباطی برای ایجاد و حفظ روابط خوب، مراقبت از یکدیگر

۴. آموزش برای والدین برای داشتن مهارت‌هایی در تربیت فرزندان خود به منظور ایجاد تعادل در همه جنبه‌ها و متناسب با سن آنها.

۵. ارائه آموزش و ارتقاء و حمایت از خانواده‌ها برای داشتن دانش، مهارت و توانایی مراقبت از سلامت اعضای خانواده به ویژه سالمندان، معلولان و بیماران مزمن.

۲-۲. استراتژی ایجاد سلامت خانواده

۱. اعضای خانواده را تشویق شوند تا اهمیت سلامتی خانواده را درک کنند.

۲. ارتقای نقش مشارکت اعضای خانواده، به ویژه مردان، در مراقبت خانواده از خطرات بیماری جنسی در دوران قبل از ازدواج، در دوران بارداری خانم و مراقبت از سلامت کودک .

۳. تشویق اعضای خانواده به درک و مسئولیت پذیری در مورد سلامت جنسی و باروری، با  آموزش دادن در مورد رابطه جنسی.

۳-۱. استراتژی  توسعه اقتصادی خانواده برای ثبات زندگی خانواده

۱. پتانسیل و استحکام اقتصاد خانواده را بر اساس اقتصاد خودکفایی با پول درآوردن و صرف هزینه مناسب از طریق ارتقای خانواده به عنوان تولیدکننده و مصرف کننده باکیفیت و نه پیروی از روند مصرف گرایی ایجاد کردن و خانواده‌ها را به ایجاد مشاغل و درآمدهای صادقانه و مسئولانه ترغیب نمودن و از والدین و سرپرستان الگوهای خوبی برای کودکان و نوجوانان ساختن.

۲. آموزش مهارت‌های شغلی و توسعه مهارت‌های کاری، از جمله راهنمایی‌های حرفه‌ای به ویژه برای جوانان برای حمایت از خوداتکایی و امنیت خانواده. با دانستن نحوه ایجاد شغل و استفاده مناسب از فناوری، از جمله درک اهمیت و دسترسی به اطلاعات و ، مهارت‌های بازاریابی و مدیریت

۳. ترویج توسعه خرد تایلندی و ترویج استفاده از فناوری مناسب برای مردم تایلند و ترویج حفاظت از منابع طبیعی.

۲. راهبردهای ایجاد امنیت اجتماعی برای خانواده‌ها

راهبردهای ایجاد امنیت اجتماعی برای خانواده‌ها عبارتند از:

۱-۲. استراتژی توسعه اجرای قوانین و مقررات

۱. به روز رساندن قوانین، قواعد و مقررات و متناسب کردن آنها با وضعیت فعلی جامعه تایلند و قوانینی را مطابق با مفاهیم حقوق کودک، حقوق زنان و حقوق بشر جهانی وضع شود.

۲. اقدامات مالی برای حمایت از خانواده‌ها مانند کسر مالیات برای حمایت از فرزندان، به ویژه برای خانواده‌های دارای معلولیت و اعضای سالخورده.

۳. تشویق تمام ارگانهای مرتبط با خانواده به همکاری برای ارائه کمک‌های حقوقی و خدماتی به خانواده‌های دارای مشکلات قانونی و ارائه آموزش‌های حقوقی اولیه به خانواده‌ها.

۴. ترویج مشارکت عمومی در بهبود قوانین و مجری قانون خانواده.

۵. برنامه ریزی، هماهنگی و همکاری جدی میان ادارات ذیربط در مورد مسائل اجرای قانون.

۶. ادغام دانشها حقوق خانواده‌ای در همه سیستم‌ها و انواع آموزش‌ها و همچنین آموزش به روش‌های مختلف برای مراقبت و رفتار صحیح خانواده‌ها.

۷. به طور گسترده  قوانین و مقررات مربوط به خانواده  منتشر شود.

۲-۲.  راهبردهای کاهش عوامل خطر در خانواده

۱. سازماندهی سیستم‌های اساسی رفاه اجتماعی برای امنیت خانواده و همچنین ارائه سیستمی برای ارائه خدمات مراقبت از کودک و توسعه این سیستم به آژانس یا مؤسسه تجاری و مراکز مراقبت کودکان.

۲. گسترش خدمات مشاوره‌ای لازم به خانواده‌ها و گسترش خدمات بهداشت روان و خدمات مشاوره به گروه‌های مختلف در معرض خطر.

۳. تقویت و تشویق خانواده‌ها به انجام فعالیت‌های مشترک در زمینه دین و هنر، موسیقی، ورزش، سرگرمی‌ها، تفریحات و فعالیت‌های خلاقانه اجتماعی به طور منظم.

۴. سازمان‌ها و سرپرستان، مدیران اجرایی یا کارفرمایان، افسران، کارمندان خود را تشویق کنند تا آنها به خانواده خود اهمیت بدهند و از و خوب شدن زندگی خانواده‌ها حمایت کنند .

۵. ایجاد یک سیستم نظارتی و هشداری برای خانواده‌ها و کودکان از انواع  خطرها .

۳-۲. راهبردهای کمک به حل مشکلات خانواده

۱. ایجاد شبکه جهت ارائه گزارش از مشکلات خانواده، جوانان و کودکان نیازمند به کمک .

۲. ارائه خدمات حمایتی اساسی و ارائه راهنمایی‌های روانی و قانونی.

۳. ایجاد سیستم کمک رسانی دائمی جهت ارائه کمک به خانواده‌های نیازمند.

۴. ایجاد انگیزه برای داوطلبان یا مراقبان اعضای خانواده که نیاز به کمک ویژه دارند.

۴-۲. راهبردهای پیشگیری و رفع خشونت خانگی

 ۱. ایجاد دانش و مهارت‌های ارتباطی در خانواده برای پیشگیری و حل تعارضات خانوادگی و آموزش دادن به اعضای خانواده برای مقابله با مشکلات با پرهیز از روش‌های خشونت آمیز اما با استفاده از روش‌های منطقی و مسالمت آمیز.

۲. آموزش اعضای خانواده و جامعه در مورد نقش‌های جنسیتی و ایجاد روابط جنسی خوب و کاهش استفاده از خشونت و درک تأثیر آن بر جامعه در تمام سطوح.

 ۳.  استفاده کردن از شبکه‌های اجتماعی برای نظارت بر اعمال خشونت خانگی و ایجاد یک مکانیسم هماهنگی برای ارائه حمایت و کمک.

۴. تشویق همه انواع رسانه‌ها برای ارائه داستان‌های سازنده و ترویج روابط خوب بین اعضای خانواده و نظارت بر همه رسانه‌ها تا رسانه‌ها ترویج خشونت را ارائه ندهند.

۵. ایجاد کمپین آموزشی برای ایجاد ارزش‌ها و نگرش‌های صحیح برای عموم مردم و سازمان‌های دخیل در پیشگیری و حذف خشونت خانگی.

۶. استفاده از اجرای جدی قانونی مربوط به خشونت برای پیشگیری و حل و فصل سیستماتیک مشکلات.

۷. ایجاد کمپین برای کاهش موارد غیرقانونی و مبارزه برای ترک مواد مخدر و کاهش عوامل ایجاد خشونت خانوادگی.

۳. استراتژی برای ایجاد یک سیستم مدیریت برای حمایت از استحکام خانواده

- راهبردهای توسعه توانایی پرسنل شاغل در توسعه خانواده

۱. ایجاد یک کارگاه آموزشی در مدارس رسمی و غیر رسمی برای تولید پرسنل خانوادگی.

۲. افزایش توانایی کارکنانی که کار مربوط به خانواده را انجام می‌دهند و این شامل کارگران در اوایل دوران کودکی، جوانان، خانواده‌ها، سالمندان، افراد دارای معلولیت و گروه‌های خانواده محروم .

۳. ترویج تولید پرسنل تخصصی مرتبط به مسائل خانواده .

 ۴. افزایش آگاهی در مورد اخلاق، نظام ارزشی و نگرش صحیح نسبت به رشد خانواده در فرآیند تولید و توسعه پرسنل.

۵. تخصیص منابع برای تولید و توسعه پرسنل خانواده.

۶. ترویج، حمایت و ایجاد شبکه‌ای از سازمان‌های حرفه‌ای و سایر سازمان‌هایی که در رابطه با توسعه خانواده کار می کنند.

۴. استراتژی  برای ایجاد توانایی شبکه‌های اجتماعی برای توسعه خانواده

- راهکارهایی برای ایجاد یک خانواده سعادتمند جامعه

 ۱. ارتقاء نقش جامعه در ایجاد محبت بین اعضای خانواده و بین خانواده و جامعه.

۲. تشویق کودکان و جوانان به مشارکت در توسعه خانواده و جامعه.

۳. حمایت از نقش مشارکت خانواده در جامعه و به خانواده و جامعه و ایجاد فرصت تبادل دانش‌ها و تجربیات بین خانواده‌ها و جوامع .

۴. حمایت از جامعه برای ایفای نقش در بهبود کیفیت زندگی  به ویژه رفاه خانواده

۵. تشوق سازمانهای  دولتی محلی برای تخصیص بودجه برای توسعه مسائل مربوط به خانواده.

۶. حمایت و تشویق از خانواده‌ها  تا توانایی برای  ایجاد جامعه‌ای خوب و با ثبات داشته باشند.

 

۱. اطلاعات از اداره ملی آمار/   http://www.nso.go.th

[۲] .اطلاعات از اداره ملی آمار  /  http://www.nso.go.th)

[۳]. بر اساس آمار ریاست ادارات ولایتی زیر نظر وزارت امور داخله.

[۴]. آمار از دفتر هیئت ملی توسعه اقتصادی و اجتماعی، ۲۰۰۲

[۵]. آمار از پروژه رفاه خانواده موسسه ملی رشد کودک و خانواده دانشگاه ماهیدول، ۲۰۰۲

[۶]. Ministry of Social Development and Human Security

کد خبر 12874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =